Jeg laver altid 🍿 POPCORN-testen 🍿 inden vi laver strategisk talentudvikling med kunder. TAG TESTEN HER
Jeg laver altid POPCORN-testen inden vi laver strategisk talentudvikling med kunder.
POPCORN-testen fortæller, hvor meget hver enkelt person er indstillet til en forandringsproces.
Uanset om det er nyt IT-system, nyt onboardingprogram, feedbackkultur, psykologisk tryghed og du kan selv fortsætte af tiltag I overvejer.
ALT der er nyt er om udgangspunkt bøvlet for hjernen og det enkelte menneske.
Vi siger at forandring fryder og forandring er frisk luft i privaten eller på arbejdspladsen.
Faktum er at vi forskellige når det handler om, hvorvidt vi tænder på nye tiltag og der kan være mange årsager til at nogle altid er “fired up”, når det lugter af nye tiltag, eller hvorfor flertallet synes det lyder interessant og så er der den sidste procentdel af “popcorn”, der synes det er irriterende, for styrende, for krævende og for poppet.
Og her kommer essensen af POPCORN-testen og hvorfor I skal tale højt og anerkende at ikke alle er lige vilde med nye tiltag.
FOR ALLE POPCORN POPPER IKKE LIGE HURTIGT, når vi laver popcorn “the good old fashion way” med olie i en gryde og en deciliter popcorn i en kop.
> Nogle popcorn skal have kort varme, så popper de.
> Flertallet af popcorn kommer lige pludselig og så er vi ofte glade.
> Nogle popcorn skal lige rystes lidt, have lidt mere tid og tålmodighed, men så popper de også.
> Og så er der de popcorn, som altid ligger nede i gryden og ikke er en ski’ poppet. Nogle af dem er endda lidt sorte.
MORALEN og HVAD DU SKAL BRUGE POPCORN-TESTEN TIL:
Mennesker er forskellige og vi har ikke samme tempo, når vi implementerer nye tiltag – uanset hvor godt og faktuelt det nye kan bidrage med godt udbytte.
Og nogle popcorn skal vi ikke vente på popper, for så bliver de første popcorn, der var hurtige klar 👉 De miste gejsten, bliver demotiveret og føler ikke ejerskabet mere for det nye, der skal ske hos jer. Der går for meget proces i den.
Vi mister de fans og heppekoret, der skulle skyde det hele i gang.
SPØRGSMÅLET til de POPCORN DER IKKE VIL POPPE: 🎤
“Kan du leve med at vi gør det” – Det spørgsmål kan vi stille, i stedet for knokle for at få alle med.
“Kan de leve med det”, har de også indirekte lovet ikke at spænde ben for processen, tale pænt om det, selv om de ikke har engagement i projektet og de accepterer at andre i virksomheden ønsker forandringen.
Prøv testen – Den giver både psykologisk tryghed og overblik over hvem vi kører i stilling til pilotprojekter og nye tiltag og hvem vi venter lidt på og hvem vi lader være.
Har du brug for sparring eller ønsker dialog om, hvordan vi også kan implementere en positiv forandringsproces hos jer, så kontakt Partner Thomas Pape på thomas@papeco.dk